Musim Bunga – Hari Ke Empat ( Asakusa dan Odaiba)

Travelog ke Jepun

Hari Ke Empat 15 April 2018 (Ahad)

Asakusa

Bermalam di Gotanda memudahkan kami untuk berjalan-jalan di sekitar Tokyo memandangkan kawasan ini dekat dengan Stesen JR Yamanote line dan subway Toei Asakusa. Jarak antara hotel ke stesen keretapi JR ialah 120m sahaja dan ke stesen keretapi Toei Asakusa ialah 200m. Untuk hari keempat, destinasi kami adalah ke Asakusa dan Odaiba. Destinasi pertama ialah Asakusa dan dari hotel ke Stesen Toei yang berada betul-betul di hadapan hotel. Cuma bezanya Toei line ialah keretapi bawah tanah iaitu subway, walaupun seperti dekat jaraknya ialah 7200m dari hotel. Dari stesen Gotanda ke stesen Asakusa perjalanan memakan masa selama 24 minit dan singgah di 13 perhentian sebelum kami tiba di Asakusa. Setibanya di Asakusa, kami terus pergi ke Nakamise Shopping street yang berada 550 meter dari stesen keretapi. Di sini terdapat pelbagai barangan terutamanya omiyage iaitu cenderahati yang boleh dibeli oleh pelancong asing.

Asakusa merupakan tempat sejarah dan di belakanh Nakamise street terletaknya Sensoji temple di belakangnya. Di sini kami singgah makan dan solat di restoran halal iaitu Naritaya. Kedainya cuma kecil sahaja tetapi ianya adalah halal. Mencari makanan halal di Jepun agak sukar tetapi ia lebih mudah sekarang ini berbanding waktu dulu. Di sekitar kawasan Nakamise anda boleh nampak Menara Tokyo Skytree.

Selepas kami selesai di sana, perjalanan diteruskan ke Odaiba dengan menaiki ferri di Tokyo Cruise Asakusa pier dan jaraknya cuma 350meter dari Nakamise Shopping street. Maklumat lanjut tentang cruise boleh anda dapati disini. Masa perjalanan dari Asakusa ialah 1 jam. Sepanjang perjalanan dari Asakusa ke Odaiba, kami boleh melihat pemandangan-pemandangan indah dan melalui Tokyo Bridge yang tersergam indah. Sebelum tiba di Odaiba, ferri akan berhenti di Hinode pier sebelum menyambung perjalanannya ke Odaiba seaside park.

Odaiba

Setibanya kami di Odaiba, hari sudah hampir petang dan kami ke Diver City Plaza dimana terdapatnya patung besar Gundam dan restoran halal yang bernama Restoran Sojibo. Apa yang ada di Diver City Plaza sama seperti shopping complex yang berada di Malaysia. Cuma tujuan kami lebih untuk melihat menara patung Gundam disitu. Di Odaiba banyak tempat yang menarik untuk dilihat dan pergi. Sekiranya anda ingin kesana pastikan anda sudah pergi dari awal pagi untuk berjalan disekitarnya. Terdapat banyak tempat yang menarik di Odaiba tetapi memadangkan kami pergi waktu sudah petang, banyak tempat yang tidak dapat kami pergi.

Sewaktu pulang semula ke Gotanda, dari Odaiba saya mengambil keretapi. Dari Diver City Plaza terdapat free bas yang lalu ke stesen keretapi Daiba. Dan dari stesen Daiba kami ke stesen Shimbashi menaiki Yurikamome line kemudian dari stesen Shimbashi ke stesen Gotanda bersambung dengan JR line.

Ini adalah senarai tempat-tempat menarik yang ada di Asakusa dan Odaiba:

Asakusa

• Diver City
  • Water Bus

Sila Klik Di Bawah Untuk Itenerari-Jadual Perjalanan Seterusnya

Please share and like our webpage